Nordqvistissa uskotaan laadukkaaseen ja hyvänmakuiseen teehen sekä kauniisiin pakkauksiin, mutta ensisijaisesti Nordqvist haluaa teen olevan vastuullisesti tuotettua.
Hiilijalanjäljen hyvittäminen on Nordqvistin keino taklata ilmastonmuutosta ja viedä yritystä entistä enemmän kestävän kehityksen mukaiseen suuntaan. Syksyllä 2019 lanseeratun uuden Luonnon Tee-sarjan tuotteissa käytetyn teen ja rooiboksen hiilijalanjälki on laskettu ja hyvitetty Nordic Offsetin toimesta. Raaka-aineiden hiilijalanjälki on laskettu aina viljelystä kuluttajalle saakka. Tämän lisäksi tuotteet ovat ansainneet myös Reilu kauppa- ja luomu-tunnukset.
Nordic Offsetin kautta Nordqvist on mukana Intian Namakkalissa sijaitsevassa Gold Standard-sertifioidussa jäte-energiaprojektissa, joka muuntaa vuodessa jopa 120 000 tonnia kanojen kuivikkeita ja muita tärkkelys- ja sokeriteollisuuden orgaanisia jätteitä uusiutuvaksi sähköksi. Näin Nordqvist on mukana tukemassa suuren teentuottajamaan paikallisia pienviljelijöitä kestävän maatalouden toteuttamisessa.
Hiilijalanjäljen laskeminen tuo arvokasta dataa
Hiilijalanjälkilaskelmat on suoritettu luotettavasti ja läpinäkyvästi kansainvälisten standardien ja kirjanpito-ohjeiden mukaisesti. Hiilijalanjälkilaskelma tarjoaa Nordqvistille luotettavaa tietoa kasvihuonekaasupäästöistä yksittäisen Luonnon Tee -tuotteen koko elinkaaren ajalta, kehdosta-hautaan -periaatteella. Laskelman tulokset osoittavat kriittisimmät ilmastonmuutosvaikuttajat toimitusketjun varrelta, jotta päästöjen vähentämistoimenpiteet voidaan kohdistaa oikein.
Tyypillisesti tehtaan energiankulutus on suurin kasvihuonekaasupäästöjen tuottaja. Nordqvist on jo valinnut 100% uusiutuvan energian käytön energialähteenä, ja 95% lämmöntuotantoon käytetyistä polttoaineista on biopohjaisia. Osa tehtaan sähköenergiasta tuotetaan katolle asennettujen aurinkopaneelien avulla.
”Haluamme, että jokainen voi nauttia kupillisen maukasta teetä ilman huolta tuotteen alkuperästä. Siksi teemme töitä vastuullisuuden eteen päivittäin ja pyrimme parantamaan toimintaamme jatkuvasti” toteaa Nordqvistin markkinointipäällikkö Noora Aaltonen.
Linkki: Nordqvistin Yhteiskuntavastuuraportti